onsdag 7. juli 2010

Impulsiv? Jeg?

I dag har jeg hatt fri. Planen var at det skulle bli sånt vær som i går. Varmt. Sol.
Jeg skulle sykle til stranda, med sommerkjole og kaffe på termos og ny bok i strandkurven.
Sånn ble det altså ikke. Men Fjeldborgfrua lar seg ikke knekke av vind og mørke skyer, da rekalkulerer hun og finner frem brekkjernet i stedet. Så klart.

Dette prosjektet har jo stått på plakaten en god stund nå. Og jeg har etterhvert opparbeidet meg lang erfaring med nettopp denne typen oppussing. Det er i grunn her jeg har mitt fremste oppussingstalent, bortsett fra maling. Det går relativt fort, er en finfin måte å få ut aggresjon på og alt nødvendig verktøy/utstyr finnes allerede i hus.
Bort med nye laminatfliser, gammel strieaktig linoleum med rutemønster og tjukke sponplater. Spenning. Er det gamle tregulvet intakt?

Lage et hull i sponplata med hoggjern og hammer, lirke og brekke, banne, prøve å lage hull et annet sted, banne mer, bli sint, greie å lage hull, bli veldig ivrig og greie å vippe ut den første spikeren, brekke, brekke, brekke... Yes! (Se den fine turkisblå fargen som en gang har vært på rekkverket!)

Helt og fint tregulv, helt makent som i resten av huset! Puste lettet ut og begynne å tenke på veggene. Skal jeg gyve løs på sponplatebekledde vegger og tak mens jeg først er i gang? Fjeldborgmannen er ikke det spor impulsiv og satte nesten kontorkaffen sin i vrangstrupen da han skjønte hvordan jeg tilbragte fridagen min, selv om han ved flere anledninger er blitt advart mot et plutselig oppussingsstunt av nettopp dette gulvet.
Kjenner jeg ham rett må han tenke leeeeeenge på om vi skal flerre sponplatene av veggene, for om mulig å grave frem original panel. Og jeg gidder ikke ha det slik som dette i hele ferien, hallen er gjennomgangsrom nummer én her i huset, så det må raskt på stell igjen. Omtrent så raskt som det går å reise til byggevarehus og leie slipemaskin for et døgn, grunne og male to strøk. Ganske raskt.
Hva synes dere, skal jeg ikke bare ta veggene i samme slengen? (PS! TREIGE mannen er på fotballkamp og har ingenting han skulle ha sagt for øyeblikket...)

33 kommentarer:

  1. Veggen! Veggen! Veggen! Jeg heier på deg!! :)

    SvarSlett
  2. Ta veggene også. Som min mor sier; "Noen ganger må man rett og slett bare overkjøre sin mann bittelitegrann". :-)

    SvarSlett
  3. Jeg stemmer også for veggen ;)))
    Tenk så herlig å finne det gulvet under linoleumen - må være veldig gøy.
    Spent på slipingen. Er det vanskelig? Skulle gjeeeeerne ha slipt parketten i stua og gangen, men leser så mye om at det er vanskelig å få pent. Får se hvordan det går med deg.
    Lykke til.

    SvarSlett
  4. Kjør på ! Ta veggen også :)
    Du kommer til å angre hvis du ikke gjør det ;)

    hihi
    og han blir sikkert glad når det er over ... ;)

    SvarSlett
  5. Ta veggen også du, så slipper du ha det hengende over deg at den ikke er tatt. Like greit å bli ferdig med hele rommet. ;)

    SvarSlett
  6. Kjør på, sier nå jeg;)

    SvarSlett
  7. Sjølvsagt må du ta veggen. Kva tid ellers? Skal alt ordanst fint på plass med maling og alt for så i neste omgang å pakkast vekk og kanksje også slitast for at du skal ta veggane? Nei, hiv deg uti det. Me har slike prosjekt også på gang, og så snart dei sentrale romma hos oss blir ferdige, hiv me oss på ei neste. Er det noko me aldri angrar, så er det dei tinga me ikkje utsett! Veret skal vel heller ikkje bli strålande dei neste dagane...
    Lukke til, eg gler meg til å sjå resultatet!

    SvarSlett
  8. Hærlig!! Elsker å være impulsiv selv, og syntes du fikk gjort mye på en fridag :) Jeg er nok litt kjedeligere, og hadde gjort ferdig gulvet før jeg gjøv løs på veggene.... og nytt sommerferien om været blir bra!! Lykke til - at resultatet blir supert uansett, er jeg ikke i tvil om :) Klem Beppe

    SvarSlett
  9. Wow! Jeg blir skikkelig inponert over din impulsivitet og iver - fantastisk! Skille gjerne hatt litt av den og ikke minst gitt mannen min litt! Han er også en gruble og spekulere mann.. ;) Herlig hus dere har!

    SvarSlett
  10. Som min mor sier det: "Det er bedre å få tilgivelse enn tillatelse". Veggen blir sikkert kjempebra. Lykke til:-)

    SvarSlett
  11. oi!! Så tøff du er:)
    Det blir sikkert skikkelig fint!
    Eg er sikkert den einaste som ikkje ville tatt veggen;)
    Tenkt hvis sola kjem tilbake også må du stå inne å male.....Men det er kanskje berre fordi det er så ufattelig stygt ver her på vestlandet at hvis eg hadde sett ei solstråla so hadde eg slept alt eg hadde i nevane;)

    Eg hadde nok venta te høsten og "innever":)
    Men lykke til uansett ka du gjer:)

    God kveld
    Beate

    SvarSlett
  12. Så bra at du avdekket det fantastiske tregulvet!!! Dette blir fint.

    SvarSlett
  13. Hihi, tuuusen takk for oppmuntring og mange "riktige" svar! Jeg er i gang med veggene! Har bare en liten vanningspause:)
    Ingrid:)

    SvarSlett
  14. Kjør på med full fest og stormende jubel!! Og håper virkelig du finner det du leter etter under platene. Jeg gjorde det samme i min entré, og fant gammelt panel... dvs utskiftbart gammelt panel. Skrekk o gru. Men sorg ble kjapt snudd til glede etter at sprek, gulmønstret tapet ble satt opp istedet! Uansett blir alt bra til slutt. Lykke til :-)

    SvarSlett
  15. Heier på veggene! Nå er det sommer, lett å lufte ut malinlukt osv osv osv. Gulvet så veldig lovende ut. Det blir sikkert flott når det blir ferdig.

    SvarSlett
  16. Hei!
    Jeg heier også på veggene!! Så mye lettere når man er i gang. Hvis ikke må jo lister på og av igjen og maling pakkes vekk og opp igjen...Men du må jo orke det også da!
    Gangen vår ser nesten helt lik ut. Ikke så stor og dør inn til stua, ned til kjelleren, ut og trapp opp...Vi har også svarte fliser og jeg ønsker meg å rive det vekk.)men det er lagt varmekabler under så jeg ser for meg at det blir mye pes..Vi trenger gulvvarmen der på vinteren for huset vårt er ikke isolert (fra 1927). Det kommer til å bli superfint i gangen deres uansett hva du gjør når det flotte gulvet har kommet frem!
    Sandefjordshilsen fra førstegasellen:)

    SvarSlett
  17. ai ai for en fin skatt du fant! kjør på med resten!

    SvarSlett
  18. WOW!! Så modig og flink du er! Trur målet må vere å bli litt meir som deg:-)

    Gler meg til å sjå ferdig resultat! Lykke til!

    SvarSlett
  19. Fantastisk jobb med gulvet!!!
    Gå for veggen og....:)))

    SvarSlett
  20. Kult! Du er flink!!
    Jeg stemmer for at du bør ta ALT når du først er i gang!!

    Stå på! ;-)

    SvarSlett
  21. Sikket et godt stykke arbejde du har fået fra hånden! Ta' du bare væggen, glæder mig til at se resultatet!!!!
    Hvulke BÆR har du lavet marmeladen af???? Blåbær???
    Kram Gaia

    SvarSlett
  22. Du er jo både impulsiv og effektiv. Dette blir nok super fint. Skulle så gjerne ønske å ha tregulv i vårt nye hus, men det blir nok ikke med det første.
    Og hadde jeg vært deg hadde sponplatene også vært nede, hehe, er en smule impulsiv selv.

    Gleder meg til å følge med videre i prosessen.

    SvarSlett
  23. Åh, for en fryd å finne det gamle tregulvet i flott stand under "stygge" nye klikkfliser!!:) Og når du først er igang, hvorfor ikke hive deg over veggen i samme slengen!?;) Heia!! Det kommer til å bli kjempefint! Lykke til:)

    Klem fra Mina.

    SvarSlett
  24. Hei tøffe Ingrid
    Skal si du er rå med brekkjernet!!! Det kommer til å bli fantastisk med det orginale gulvet i gangen. Tror jeg må vise innlegget til mannen min som hadde fått hjerteinfarkt om jeg hadde gjort lignende mens han satt fredfylt på jobb og ante fred og ingen fare.
    Tror du er i et stim og det regner i vår by, så gyv løs på veggene også du Ingrid!
    Ha en god natt!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  25. Hehe, er nok JEG som hadde fått hjerteinfarkt her i gården :D

    Men er fryktelig spent på hva som er bak de sponplatene, så jeg heier på deg :)

    Klem, Cecilie

    SvarSlett
  26. Steiki, her snakker vi effektivitet altså! Så flink du er! Og så var det belønning for strevet der under også da! :D

    SvarSlett
  27. Hi, hi så herlig impulsivitet!
    Kjenner jeg ble nysgjerring på hva som er bak sponplatene på veggene, så jeg stemmer for å rive dem også!!

    Lykke til:)

    SvarSlett
  28. I'm in love with your blog. Came over from trace paper and the seventy tree. Wonderful source of inspiration. I love your style, especially your kitchen!!!!

    SvarSlett
  29. Wow, så fint gulvet var under!Og så tøff du er som bare gyver løs på det!Får meg til å sende et alvorlig skråblikk mot linoleumen ute i gangen her hos oss...Tenk om det er fint gulv under der også?Hm.Du ga meg et spark med inspirasjon nå altså.Lykke til med resten, så effektiv som du er så har du vel startet på taket allerede:)

    SvarSlett
  30. Hi hi hi- DU GÆRNE KVINNE!!!
    Selvfølgelig tar du veggene når du først er i gang!

    Få noe gjort-spør en kvinne!

    SvarSlett
  31. Lettere å få tilgivelse enn tillatelse ;)

    Nydelig gulv du fant under der. Satser på at veggene er like flotte!

    Nina

    SvarSlett
  32. Riv det ned! Go for it! Nytter ikke å sitte og vente på trege mannfolk som må tenke kaffen opp fra vrangstupen igjen før det skjer noe (kjente igjen den ja..). Ta brekkjernet i egne hender og få ut litt mer ompf, og la veggene få lyse frem.
    Supert resultat av arbeidslyst! =D

    SvarSlett
  33. Godt jobba!!! det er et nydelig guld du avdekket.. jeg ville gått for veggen :)

    Oslo-turen hørtes deilig ut.. masse fine ting fra Illum :)

    likte den turkise stolen.. har du fargekode du deler??

    God arbeidslyst!

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! Jeg setter stor pris på hver og en.
Dersom du har et spørsmål du trenger svar på, ber jeg om å sende meg en e-post. Da er du nemlig sikker på å få svar: fjeldborgen@gmail.com :)

Les også